Entrevista al cineasta y director de teatro cubano Juan Carlos Cremata Malberti

Foto Autor: Juan Carlos Cremata Malberti

Foto Autor: Juan Carlos Cremata Malberti

Juan Carlos Cremata Malberti,

Respetado cineasta y director de teatro:  

Procuramos, con toda intención, que el contenido que publicamos en la página del Club de Amistad Cuba-USA sustituya el lenguaje de la confrontación por el del juicio razonable y el sentido común, pero sin omitir la crítica y la disensión, abordando el derecho a opinar desde todas las perspectivas humanas existentes en una sociedad civil. Y las preguntas que le proponemos nos responda se basan únicamente sobre el concepto de la censura. Son las siguientes:

¿En qué cuantía cree que  afecta la censura a los cubanos, particularmente en los  términos de creación y manifestación de la cultura?

Toda censura es CASTRANTE (amen de obsoleta, medieval y contrarrevolucionaria) Sólo que, en lugar de producir contra-tenores (o “castrados” lo cual es también enjuiciable), genera impotencia, decepción y sobre todo pone en evidencia el desentendimiento entre los que la ejercen y los que la sufren, y esto no es sólo para los cubanos, sino para el mundo entero. Siempre y cuando no se dañe físicamente a nadie, todo el mundo tiene el derecho de decir lo que quiera; así como todo el mundo tiene el derecho de escucharlo o no. Hay muchas cosas que a mi no me interesan y no les presto atención, pero eso no me da derecho alguno a mandar a callar a alguien. Y desde hace mucho tiempo hay personas – y  ahora estoy hablando en concreto de nuestro país – que se arroban el derecho de decidir y discernir qué es lo que los demás debemos pensar, hacer o sentir. Eso es cuestionable y hasta punible, porque va contra un derecho ELEMENTAL de todo ser humano; por muy “equivocadas” que sean sus ideas. La censura es el ejercicio de la fuerza frente a la pérdida o la carencia de razón. Es el recurso que ejerce el más poderoso para que no se escuchen más que sus opiniones. Es la condena al ostracismo, al silencio, a la sordera y a la mudez. Es el triunfo de la incomunicación. Y yo por naturaleza, intento comunicar.

¿Cuáles considera son los instrumentos más inteligentes a utilizar por los creadores artísticos para expresar su arte, que no sea la solución personal de emigrar, en un contexto en que  predomina una  censura oficial?

En mi caso personal, seguir creando. Y en mi país; que es tan mío como del censor. De todas maneras, esta sociedad está tan enferma, que siempre leerá política hasta en un cuento de hadas. Y si mañana tengo la posibilidad de dirigir artísticamente una “Tribuna Abierta” (cosa que no me interesa en lo absoluto) la gente pensará que me estoy burlando. Pero yo voy a seguir creando. Y si no me dejan, pues encontraré la manera de seguir produciendo; porque es la única forma que conozco de sobrevivir. A lo mejor, iré al encuentro de otra manera de hacer y hacer conocer mis cosas. Tampoco emigrar es tan malo, sobre todo, si no hay en ello el uso de la fuerza. Lo que pasa es que en Cuba eso siempre se ha visto de otra forma y por supuesto se ha requetepolitizado. Pero emigra todo el mundo, en todas partes, y podría hacerlo mañana mismo si quisiera. Sólo que no me da la gana de hacerlo. Para emigrar he tenido ocasiones de sobra, pero siempre he regresado, porque lo que me interesa es precisamente producir en mi país, que es donde creo que deben ser cambiadas muchas cosas. Y hay gente que no me quiere, pero hay muchos más que me quieren bien. Quizás mañana me obliguen esos que no me quieren a irme, ¿quién sabe? De todas formas dejar Cuba sería llevarla siempre conmigo, aunque trate de olvidarlo todo, o mejor dicho, todo aquello que en definitiva debe ser más que olvidado (y lo será DEFINITIVAMENTE), porque ¿quién se acuerda del nombre de todos los censores de antaño? ¿Adónde van a parar esos oscuros funcionarios intermedios que hacen tanto daño y que luego arrastran una existencia miserable porque, en definitiva, verdaderamente, nada han producido más que miedo, insensatez y soledad?

¿Es preciso convertirse en un activista cultural disidente para enfrentar a la censura?

No se a lo que te refieres con activista cultural disidente. Yo soy un artista y por mi naturaleza soy anárquico, iconoclasta, contestatario e irreverente. Y puedo disentir (aunque no me den derecho) pero también estoy de acuerdo en muchas cosas. No me interesa ser más activista que de lo que produzco y genero, es decir: de mi arte. Que en este caso se ha visto cercenado. Y conste que el “castigo” no sólo ha sido para conmigo, sino sobre todo, para con el resto de la audiencia a la que se le negó la posibilidad de opinar, polemizar y/o sacar sus propias conclusiones. ¿Son todos ellos también disidentes? ¿Y si todos disentimos, qué?

¿Piensa que existen censura institucional y censura social tradicional? ¿Cómo ve que se complementan estas dos variantes en detrimento de la formación cultural en las nuevas generaciones?

Censura institucional no lo pienso; lo tengo comprobado que existe en este lamentable hecho. Vive entre nosotros y se manifiesta abiertamente. Como existe también un miedo enorme sembrado y ramificado a expresar lo que se quiera e incluso a solidarizarse ante lo mal hecho. Pero eso sucede en todas partes del mundo, en el que los que dominan se toman la atribución de tachar, silenciar y hasta mandar a matar en el peor de los casos. Lo que pasa que aquí en Cuba, el discurso oficial es diferente y pregona una “libertad de creación” que, por lo visto, no es tan abierta, ni tan libre. Censura social tradicional siempre ha existido en todas las sociedades. Y creo que siempre existirá, es parte de la naturaleza humana. Y es precisamente el papel de algunos artistas el tratar de romper con ella, abriendo nuevos caminos al pensamiento; como de otros el ensalzarla y edulcorar el entorno  para poder convivir con ella. Vivir con miedo es vivir a medias. Y hasta nuestro himno nacional lo manifiesta. Es vivir “en cadenas y oprobios sumidos”.

¿En un rango de 0 a 10, en qué puntuación ubica las tres obras suyas más censuradas? ¿Y qué cree que incluyen estas obras más censuradas para ser tan acosadas por los censores?

No, no, esta pregunta creo que no está bien formulada. Yo he tenido coqueteos con la censura. LA HIJASTRA fue dura y fuerte, pero nunca habían llegado al punto de silenciarme totalmente. La verdad es que me niego a responderte porque no me importa hacer una historiografía o una cualificación de la censura en mi obra. La censura es censura y basta. Y en cualquier caso, del 1 al 10, es cuestionable. Y eso es lo único censurable y eternamente denunciable. Me preocupa más ahora lo que puedan “dejarme” hacer o decir, que lo que ya sé que nunca  (o por lo menos por ahora) no me  van a permitir. Además no creo que un grado de censura sea mejor que otro.

¿Cómo considera que está organizada y funciona la maquinaria censora en la Cuba actual?

No está organizada. Ni funciona como una maquinaria, creo. Por supuesto que existe el Partido que lo vigila todo, y lo que no es también. E imagino a la Seguridad del Estado y a otros mecanismos supremos. Pero poco he chocado con ellos, cara a cara. Y tampoco me interesa que eso sucediese nunca. En realidad no puedo contestarte a esa pregunta porque nunca he vivido (ni viviré) pendiente de esas cosas. Mi oficio es crear, abrir puertas al entendimiento, aunque eso signifique destruir viejas formas de pensar y el choque contra el estancamiento. Y como considero que es, pero que mucho, más dañina la AUTO- CENSURA, digo lo que digo y soy consecuente con lo que manifiesto; sin pensar de antemano si debo decirlo o no. Sin calcular el nivel de miedo al soltarlo. Sobre todo lo digo porque lo siento y porque creo hondamente en ello. Y porque como todo ser humano, tengo el derecho a decir lo que pienso. ¡Pobre de aquellos que se dedican a pensar que “nuestro pueblo no está preparado para eso” o que “no es el momento adecuado para hacerlo”! De ser así nuestro pueblo nunca estará preparado, ni nunca será el momento. Todo lo que estábamos haciendo era una obra de teatro, señor mío, ¿y a quién puede hacerle daño que algunos cientos de personas se reúnan en una sala a debatir sus pensamientos? Ninguna obra de arte en la historia de la humanidad, ha derrocado algún gobierno. Ni era esa (ni será) nuestra intención jamás.  Si los censores tienen miedo a que eso suceda entonces no creen ni siquiera en la fortaleza de lo que creen que están defendiendo.

 

Si desea contestar este cuestionario, permitiendo su publicación en nuestra página (la que también puede ser de usted), por favor, envíenos con las respuestas una(s) fotografía(s)suya que prefiera. Gracias por su atención.



Juan Carlos Cremata Malberti,

High respected moviemaker and theatrical director:

We try, with every intention, than the content that we publish in the page of Cuba-USA Friendship Club substitute the confrontation language for reasonable judgment and common sense, but without omitting the criticism and dissension, and discussing the right to hold an opinion from all the human existing perspectives inside a civil partnership. And the questions that we propose Mr. Cremata respond to us are based only on the concept of censure. They are as follow:

How much do you believe censure affects the Cubans, particularly in the terms of creation and public demonstration of culture?

Every censure is CASTRATING (aside from obsolete, medieval and counter-revolutionary) It is just that, instead of produce counter-tenors (or eunuchs which is also liable for a lawsuit), he generates impotence, disappointment and most of all exposes the falling out between the ones that exercise it and the ones that suffer it, and this is not only for the Cubans, but for the whole wide world. If and only when nobody is damaged physically, the whole world has the right to say what it wants; just like the same whole world has the right to listen to it or not. There are a lot of things that I am not interested and I do not pay attention to it, but that does not give me any right at all to have authority to silence somebody. And long since there is the people – and now I am talking in concrete of our country – that entrance the right of deciding and distinguishing what the other people themselves should think, making or feeling. That is questionable and even punishable, because it runs against an ELEMENTARY right of every human being; even for very wrong that they are its ideas. Censure is the exercise of the force in front of the loss or scarcity of reason. It is the resource that exerts the most powerful in order that they were not heard more than his opinions. Is the conviction to ostracism, to silence, to deafness and to dumbness? It is the triumph of solitary confinement. And by nature, I always attempt communicating.

Which does you consider are the instruments more intelligent to use for the artistic creators to express their art, that the solution will not be  a personal to emigrate, in a context in which an official censure predominates?

In my personal case, it is keeping on creating. And do it in my country; that it is so my as of the censor. Anyway, this society is so sick, that it will always read politics even in a fairy tale. And if tomorrow I have the possibility of pointing an Open tribune artistically (something that I am not interested at all) the people will think that I am mocking. But I will continue creating. And if they do not leave me, I will find a way to keep on producing; because it is the only way that I know to survive. Maybe, I will go for the encounter in another way to make and to make my things known. It is not so bad emigrate either, most of all, to if there is not the use of force in it. What happens is that in Cuba that has always looked different and of course with a extremely politicized view. But the whole world emigrates, everywhere, and I could make it no later than tomorrow if I wanted. Except that I do not get the desire of making it. In order to emigrate I have had more than enough occasions, but I have always returned, because what I am interested in is precisely to produce in my country, the place where I believe that a lot of things should be changed. And there is some persons that does not love me, but there are many more that love me well. Perhaps tomorrow those that do not want me oblige me to leave, who knows? In any case to leave Cuba would be to take her always with me, although I tried to forget everything, rather, all that that definitively should be forgotten more than (and it will be DEFINITIVELY), because who remembers the name of all the censors from old times?  Where are they going, those dark intermediate government officials that are harmful a lot and that next carry along a miserable existence because, definitively, really, nothing have they produced more than fear, foolishness and solitude?

Is it necessary to become a cultural dissident activist to confront to censure?

I don´t know to what you refer yourself as cultural dissident activist. I am an artist and for my nature I am anarchic, iconoclastic, non-conformist and irreverent. And I can dissent (although they do not entitle me) but also I agree to a lot of things. I am not interested in being more an activist than of what I produce and generate, that is, of my art. That in this case it has been cut-off. And be evident that the punishment has not only been with me, but most of all, with the rest of the audience that was denied the possibility of holding an opinion, arguing or getting its own findings. Are all of them also dissident?  And if we all dissent, what is wrong with it?

Do you think that there are institutional censure and traditional social censure?  How do you see that these two variants are match in prejudice of the cultural formation in the new generations?

I do not think there is institutional censure; I have it verified that it exists in this lamentable episode. It live among us and it openly manifests itself .And it’s so as an enormous fear, sown and divided into branches exists also against to express what each other want and even enclosure to make common cause in front of what’s badly made. But that happens in all over the world, in which the ones that have the control take the attribution of crossing out, silencing and to even give orders to kill in the worst-case scenario. What it so happens that here on Cuba, the official speech is different and proclaims a freedom of creation that, apparently, is not so sincere, neither so free. Social traditional censure has always existed in all the societies. And I believe that there will always be, it is a part of the human nature. And it is precisely the roll of some artists is trying to break with that, opening new roads to the thought; as of other ones to praise it and sweeten the surroundings to be able to live together with it. But to live with fear is living halfway. And even our national anthem manifests it. It´s living sink in chains and shame.

In a range from 0 to 10, in which punctuation set the three works of more censured of yours?  And what do you believe they include to being so hounded by the censors?

No, no, this question I believe that it is not well formulated. I have had flirtations with censure. THE STEPDAUGHTER was hard and strong, but they never reached the point of silencing me totally. The truth is that I refuse to answer you because I don´t need to make a historiography or a qualification of the censure in my work. Censure is censure and is enough. And in any event, a range from 1 to the 10, it is questionable. And that is the only reproachable and forever indictable thing. I worry about more at the present time what they can let themselves “aloud” me to make or to say, than what I already know what never they are going to allow me to (or at least for the moment). Besides I do not believe that a degree of censure be better than another one.

 

 

 

How do you consider that it is organized and works the machinery censor in the present-day Cuba?

It is not organized. Neither it functions as a machinery, I believe. Of course there is the Party that watches everything, and also what does not exist. And I imagine the State Security and also other supreme mechanisms. But I have not collided with them, face to face I mean. And I am not interested either that that happened never. In reality I cannot answer to that question because I have never lived (neither I will live) steepness of those things. My occupation is creating, opening doors with the understanding, although that signifies destroying old ways of thinking and the crash against stagnancy. And as I consider that it is, but than a great deal, more harmful the AUTO-CENSURE, I say what I say and I´m consistent with what I say; without stopping to think from the start if I should say it or no, not without calculating the scary level when releasing it. Most of all I say it because I filled so and because I believe deeply in it, and also because like every human being, I have the right to say what I think.  Poor of those that dedicate themselves to think that “our people are not ready for that” or that “Is not the right moment to make it”! If so our people never will be ready, neither will it be never the moment. All that we were doing was a stage play, people, and who can be damage that some hundreds of people meet in a living room to debate what they believe? No work of art in the history of Humanity has demolished any government. Neither that purpose was (neither it will be) our intention never.  If censors have fear that happens to then they do not even believe in strength of what they believe that they are defending.

If you wishes to answer this questionnaire, allowing its publication in our page (the one that also can be yours), please, send with the answers (s) a photo (s) of yours that you prefers. Thank´s for your kindness.

 

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